Je hebt er waarschijnlijk nog nooit aan gedacht om namens je bedrijf een wenskaart te sturen. Behalve dan een condoleancekaart wanneer een zakenrelatie je is ontvallen. Maar wist je dat het zakelijk heel slim is om ook bij andere gelegenheden een wenskaart te versturen? Je laat daarmee zien dat jouw bedrijf geeft om mensen. Niet alleen om geld. En daarmee haal je misschien net die order binnen waar je al zo lang op zit te azen.

Een wenskaart voor een zieke

Wanneer je hoort dat een van je zakenrelaties (langdurig) ziek is of een zieke partner thuis heeft is het hartstikke attent als je even de moeite neemt om een kaartje te sturen. Een wenskaart wordt zeer gewaardeerd en zal je zeker punten opleveren. Helemaal als je er na verloop van tijd nog even een telefoontje aan waagt om te horen hoe het nu gaat. Je kunt er bij ernstige ziekte natuurlijk voor kiezen om behalve een wenskaart ook een fruitmand of een ander cadeau te laten bezorgen.

Een wenskaart voor een concullega

Wanneer een concurrent een vestiging opent in de buurt is het wel zo attent als je even een wenskaart stuurt. Je laat daarmee weten dat je in de gaten hebt dat je niet langer de enige bent in jouw branche. En misschien levert het je wat goodwill op. Bijvoorbeeld dat zij aan jouw bedrijf denken als hun planning vol zit, of andersom. Het kan ook zijn dat ze misschien op termijn wel willen samenwerken op bepaalde projecten. Waar een wenskaart toe kan leiden weet niemand.

Een wenskaart voor goed nieuws

Bij een (zakelijke) wenskaart denk je vast aan beterschap, condoleance en andere ellende. Maar ook goed nieuws verdient een kaartje. Wat denk je van de pensionering van de directeur van jouw groothandel? Of als de secretaresse van een afnemer met zwangerschapsverlof gaat? Zelfs wanneer je weet dat een van de kinderen van een hechte zakenrelatie geslaagd is voor zijn of haar examen kun je er een kaartje aan wagen. Het is sowieso handig om bij de contactgegevens van je klanten ook bijzonderheden te noteren. Verjaardagen, trouwdagen, dat soort dingen. De reclame van vroeger zei het al: “kaartje, kleine moeite, groot plezier”. En zo is het nog steeds. En de moeite wordt helemaal klein als je de kaarten gewoon online bestelt. Dan heb je altijd een kaart voor iedere gelegenheid op voorraad. Je kiest dan zo de juiste kaart voor de gelegenheid.