Haal het beste uit jezelf met sporten en sportvoeding

Het is bijna zover, de zomer komt steeds dichterbij. De eerste gedachten die dan opkomt is ‘’het perfecte, zomerse lichaam.’’ Om dat perfecte lichaam te krijgen zal er bij de meeste mensen wat sporten aan vooraf moeten gaan. Goed bijhouden (en hier en daar aanpassen) wat je eet is de belangrijkste stap. Sportvoeding is de juiste basis voor een sportieve en effectieve levensstijl. Wat wij onder sportvoeding verstaan en hoe je ook jouw sportroutine kan aanpassen lees je hier.

Een gezonde levensstijl met sportvoeding

Je kunt nog zo vaak sporten en toch niet gezond zijn. het ligt helemaal aan de voeding die je nuttigt en hoe goed je aan je lichaam denkt. Er zijn veel manieren om het beste uit voeding te halen, maak bijvoorbeeld bewuste keuzes en eet gevarieerd. Sportvoeding is ideaal als je zelf niet goed weet welk soort voeding je nodig hebt om optimaal te kunnen presteren. Sportvoeding is er om, iedereen die sport, een goede basis te geven voor het sporten. Het maken van de juiste keuzes kunnen al heel erg meehelpen bij het bijhouden van een gezonde levensstijl. Zorg er altijd voor dat je de juiste (en genoeg) voeding binnenkrijgt.

Gezond of ongezond?

Veel producten worden gezien als gezonde producten terwijl het niet helemaal gezond is. Het is dan ook niet verstandig om blindelings elk ‘zogenaamd gezond’ product te gebruiken. Er zijn een aantal voedingsmiddelen waar je echt van moet weten dat het helemaal niet zo gezond is. Neem de  welbekende vruchtensappen. Deze bevatten erg veel toegevoegde suikers, bijna (en soms evenveel) als cola. Gebruik dus geen vruchtensappen bij je sportvoeding. Als je even wat extra energie nodig hebt voor of na het sporten neem dan ook zeker geen energierepen. Energierepen zijn absoluut geen goede toevoeging aan je sportvoeding. De repen bevatten veel calorieën en suikers, maar vullen je maag niet. Je blijft er dus alleen maar van eten.

Sportroutine

Erg moeilijk is het niet om een schema te maken waar je sportactiviteiten op aangegeven staan. De tijden waarop je een bepaalde oefening gaat doen en hoelang je hier mee bezig zal zijn. Het blijft daar alleen niet bij , de momenten voor je sportvoeding moeten hier ook op komen te staan. Plannen is erg belangrijk als je het hebt over sporten en gezond eten. Zo kun je bijhouden wanneer je voor het laatst je sportvoeding hebt genuttigd en hoeveel dit dan was. Op schema blijven met je oefeningen en je sportvoeding helpt je nog efficiënter te sporten.

Maaltijden aanpassen aan sportvoeding

Het is altijd lastig om je gewoontes aan te passen of achter je te laten. Soms moet je echter wel om uiteindelijk resultaat te kunnen zien. Iedereen moet elke dag genoeg eten dat staat vast, sportvoeding alleen is dan niet genoeg. De rest van je voeding moet dus  goed aansluiten op je sportvoeding en je dagelijkse ideale hoeveelheid. Een goede truc om er voor te zorgen dat je niet te veel of te weinig binnen krijgt is de combinatie. Met combinatie bedoelen we de producten uit de schijf van vijf. Maaltijden bestaan meestal uit drie en soms vier verschillende hokjes( bijv. aardappel met groenten en vlees). Om naast je sportvoeding de perfecte maaltijd te nuttigen is het handig om dit aan te passen naar twee. Groenten samen met vlees of aardappeltjes met vis is dus al voldoende.

 Kan lekker ook gezond zijn?

Gezonde voeding en sportvoeding hoeven niet meteen ‘niet lekker’ te zijn. Sommige gezonde voeding hebben van nature een lekkere smaak en anderen hebben een toevoeging nodig. Een ding is zeker , je hoeft zelden iets onsmakelijk te eten om gezond te zijn. Honing en noten kunnen je gezonde maaltijd  bijvoorbeeld wel een boost geven. En sportvoeding is er ook in verschillende smaken. Gezond eten is dus ook gewoon lekker. Als sporter kun je online erg veel verschillende gerechten vinden die aansluiten op je sport. het moet niet aanvoelen als een soort verplichting om gezond te eten, maar juist heerlijk en gezond.

Snel resultaat zien

Sporten zorgt ervoor dat je lichaam gezond blijft, zowel vanbinnen als vanbuiten. Om meer resultaat te zien zal je hard je best moeten doen om ook je eetpatroon aan te passen. Een tip om dit alles op peil te houden is het bijhouden van je voeding en beweging. Het gaat natuurlijk allemaal om die zomer waarin we het beste van ons zelf willen laten zien. Elke dag kijken naar het verschil is geen goed idee. Het is juist de b
edoeling dat je per week of om de week naar de verschillen gaat kijken zodat je ook een vergelijking kan gaan maken.

soorten sportvoeding

we hebben het nu over portvoeding gehad en wa
arom het zo
goed voor sporters is. De term sportvoeding is een wat groot begrip, daarom zullen we (voordat je van start kan gaan) de soorten sportvoeding nog even bespreken. Bij een sport met weinig inspanning is het verstandig om voor een sportdrank te gaan. Deze ondersteunen en geven hiervoor voldoende energie. Voor de wat intensievere sporten is er shake. Deze drankjes zijn makkelijk te combineren met melk en andere zuivelproducten. Voor na de training zijn herstelshakes ook een echte aanrader. De shakes bieden alle nodige stoffen om zo weer te kunnen ontspannen.

Het trainen kan beginnen

Alles over sportvoeding en gezonde levensstijlen is nu (als het goed is) duidelijk. Je kunt nu dus met behulp van een routineschema op de juiste momenten sportvoeding gebruiken en zonder problemen je maaltijden aanpassen. Geen stress meer om goede voeding, want met de perfecte maaltijd en sportvoeding staat je zomer lichaam om de hoek.